Kommunikationen är stadens blodomlopp
SL:s konstverksamhet har en lång tradition av samarbete med konstnärer när det gäller utformningen av den fysiska miljön i kollektivtrafiken. Konsten i tunnelbanan är väl känd och internationellt har den rönt stor uppmärksamhet. Ett av de mer nytillkomna verken i vårt område på Station Odenplan heter Life-line av David Svensson.
— Jag blev inbjuden att göra ett skissförslag till citybanan station Odenplan. Detta skedde år 2012 och det var precis i samband med att min sons Isak skulle födas. Jag blev då som uppslukad av CTG maskinen som tecknar barnets puls. Alla Linjer såg ut som bergslandskap och jag började fotografera och teckna ner dem. Efter ett tag tänkte jag att det här kanske är någonting som skulle kunna bli ett skissförslag till Station Odenplan. Det finns en fin bildlig likhet som jag tycker fungerar väldigt bra.
Konstverket är 350 m² stort fördelat på 32 stycken pulslinjer. Totalt 400 m led neon. Pulslinjen har tecknats ner på mängder av A4 blad och har sedan genomgått en sorts förvandling till det här stora och ganska komplexa tredimensionella rummet.
SL:S Guidade Konstvisningar
SL anordnar regelbundet guidade konstvisningar i tunnelbanan, så kallade konståkningar. De fortsätter med guidade visningar av konsten på de nya pendeltågsstationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan. Under visningarna får du veta mer om konsten, arkitekturen och konstnärerna bakom verken av SL:s konstguider.
Just nu aktuell med utställningen The Blaze
David Svensson är just nu aktuell med utställningen "The Blaze" på Galleri Fagerstedt den 23 august–6 october 2018.
I utställningen The Blaze tar David Svensson som så många gånger förr utgångspunkt i befintliga föremål. Här använder han sig av äldre böcker och bruks- och prydnadsföremål av uranglas.
Under 1800-talet började glasstillverkare i Centraleuropa att använda sig av uran för att göra gult och grönt glas. Genom uranet fick glaset en alldeles speciell lyster och glaset strålar här i dubbel bemärkelse. Glaset som är radioaktivt ger utslag med en geigermätare och i ultraviolett ljus blir glaset självlysande grönt. Uranglaset visualiserar på ett påtagligt sätt idén om ett material med en inneboende energi.
Föremålen i verket "The Melting Down" har alla sakta värmts upp till en temperatur någonstans mellan 600–700 grader, då glaset sakta börjar att segna ned och förlora sin tidigare form. Verket ställer frågor kring vad form är. Det beskriver och visualiserar rörelserelaterade tillstånd, ett moment som ingår i all skapad form. Uranglasobjektet börjar sakta smälta och rinna. Konstnären släpper kontrollen, då föremålen kollapsar, för att sedan avstanna processen, innan det skulpturala föremålet blir till en oigenkännlig färgpöl.
Galleri Fagerstedt är en del av Stockholm Gallery District som är en sammanslutning av gallerier i vårt område. De anordnar olika gemensamma evenemang och Ligger ett stenkast från Norra Stationsgatan.